Als Business Manager Road Markings & Infra Benelux draagt Hans Huijink de verantwoordelijkheid voor zowel Triflex Nederland als België voor beide segmenten. ‘Op basis van marktontwikkelingen en -behoeftes formuleer ik doelstellingen waarmee ik sturing en richting geef voor een optimaal resultaat en een gezonde groei. Innovatie en duurzaamheid zijn hierbij belangrijke drijfveren’, vertelt Hans.
Koudplast versus thermoplast
Volgens Huijink zijn thermoplastische wegmarkeringen nu nog de standaard in Nederland. ‘Dit in tegenstelling tot Duitsland, waar koudplasten al op nummer één staan. Dat is historisch zo gegroeid en verschilt per land. De twee-componenten koudplast neemt nu al een vaste plaats in als wegmarkering en alternatief voor thermoplast én wint bovendien nadrukkelijk terrein in de noodzaak en het streven naar verduurzaming.
‘We kunnen dus stellen dat koudplast veel slijtvaster is en langer meegaat. Een langere functionele levensduur is vanzelfsprekend goed voor het milieu. Omdat koudplast aanzienlijk minder snel slijt kan het vaak ook op geringere laagdiktes worden aangebracht. Thermoplast slijt gestaag en wordt standaard op 3.0 mm laagdikte aangebracht. Bij koudplast volstaat vaak een laag op 2.0 mm of zelfs 1.5 mm dikte. Dat betekent dat er minder kilogram materiaal hoeft te worden ingezet. Minder materiaal betekent minder belasting van het milieu bij het onttrekken van grondstoffen, de productie, transport en applicatie. Een ander punt is dat de gestaag slijtende thermoplast met stofdeeltjes en microplastics het milieu veel meer belast dan bij koudplast het geval is’, somt Huijink op.
De applicatie van koudplast
‘Bij de applicatie wint koudplast het eveneens van thermoplast als het gaat om verduurzaming’, vertelt Huijink. ‘Thermoplast is een vaste stof die in ketels wordt verhit tot ca 180°C om vloeibaar te worden. Dat op dieselolie gestookte proces leidt uiteraard tot Co2 uitstoot. De twee-componenten koudplast is een vloeibare hars waar een verharder aan wordt toegevoegd. Verhitten met Co2 uitstoot is bij koudplast dus niet aan de orde. Voor zowel koud- als thermoplast geldt overigens dat het geen oplosmiddelen bevat.’
Circulariteit en verduurzaming gaan hand in hand
‘Circulariteit is een belangrijk onderdeel van verduurzaming. Waar thermoplast apart van een oude wegverharding moet worden gefreesd en als bouwafval wordt afgevoerd, is koudplast volledig recyclebaar. Het is een zogenaamde inerte stof, die met de oude wegverharding kan worden gefreesd en als granulaat kan dienen in het recycling proces van asfalt. Koudplast scoort met recyclebaarheid daarmee hoog op de circulariteitsladder’, laat Huijink weten.
Een hypermodern productieproces
‘Triflex’ twee-componenten koudplasten worden geproduceerd in een hypermoderne “state of the art” productiefaciliteit, waar aandacht voor verduurzaming het uitgangspunt vormt. Efficiëntie in het productieproces, het beperken van afval en uitstoot, warmteterugwinning en beperkt energieverbruik zijn allemaal geïntegreerd en belangrijke factoren die bijdragen aan zorg voor ons milieu. Al met al is deze wegmarkering de juiste keuze in het kader van verduurzaming en zal deze de rol van standaard toegepast wegmarkeringsmateriaal gaan overnemen’, vertelt Huijink tot slot.