De fiets wordt een steeds populairder vervoersmiddel. Fietsparkeergarages worden hierdoor steeds belangrijker. Doorgaande wegen verdwijnen en maken plaats voor de stadsstraten waar alleen bestemmingsverkeer welkom is. De verkeerssituatie in de binnenstad, met veel fietssnelwegen en weinig autowegen, wordt in steeds meer wijken en normaal.
Duidelijke infrastructuur voor fietsers
In Nederland wordt er veel geïnvesteerd in de infrastructuur voor fietsers. Zo zijn de zogeheten ‘fietssnelwegen’ een fenomeen geworden. De brede fietspaden zijn bedoeld voor lange afstanden en voor woon-werkverkeer. Ook zijn er weinig of geen verkeerslichten en kruisingen. Het doel? Minder Co2 vervuiling, minder drukte qua automobilisten en in het openbaar vervoer én – niet onbelangrijk – een positief effect op de gezondheid en het welzijn.
Veilige markeringen
Markeringen vallen het meest op wanneer ze ontbreken. Als het visuele houvast wegvalt, kunnen er onveilige situaties voor fietsers ontstaan. Speciaal voor (fiets)snelwegen biedt Triflex diverse duurzame markeringsproducten op basis van PMMA (koudplasten). Koudplast systemen hechten aan vrijwel iedere ondergrond, en zijn ten opzichte van thermoplast systemen en wegenverf veel minder onderhevig aan slijtage. De koudplast producten van Triflex kunnen als structuurmarkering worden aangebracht. Toegepast als agglomeraatmarkering (spetter- of spotflexmarkering) ontstaat een betere zichtbaarheid in het donker en bij natte omstandigheden. De structuur in het oppervlak zorgt ervoor dat er geen water op de markering blijft staan. Zo behouden de structuurmarkeringen van Triflex jarenlang hun retro reflecterende veiligheidswerking.